Informace k zájezdu
Bieszczady na kole

Úvodní stránka zájezdu Bieszczady na kole ( Polsko, Karpaty, Cykloturistika, Cyklistické zájezdy )

CHARAKTERISTIKA A NÁROČNOST 3

Budeme se pohybovat v horském terénu NP Bieszczady po asfaltových silnicích i nezpevněných cestách. Technická náročnost terénu není vysoká, ale musíme být připraveni na pokoření nejednoho kopce. Délka jednotlivých etap se pohybuje mezi 50-70 km s převýšením většinou kolem 1300 m. Jelikož budeme každý den spát na stejném místě, můžeme s výjimkou posledního dne jakoukoliv etapu vynechat a zvolit si individuální program nebo se přidat k turistické skupině zájezdu Polské Bieszczady. Zkrácení jednotlivých etap prostřednictvím busu nebude možné. Dopravu i místo noclehu máme společné s turistickým zájezdem Polské Bieszczady. Autobus s námi bude po celou dobu zájezdu kromě 3. dne, kdy jej využívá turistický zájezd. Všechny aktuálně nepotřebné věci bude možné ponechat na ubytovně, 2. a 5. den pak v autobusu. Je vhodné si již doma předpřipravit věci na první cykloetapu 2. den.

POČASÍ

Aktuální předpověď počasí můžete sledovat na: https://pogoda.onet.pl/prognoza-pogody/wetlina-358261 (Wetlina)
http://www.aktywnelato.pl/pogoda/polska-podkarpacie-ustrzyki-gorne,osrodek,41.html (Ustrzyki Górne)
Počasí v Bieszczadech je i v létě proměnlivé, může nastat jakékoliv počasí od chladna a deště přes slunečno a teplo až k vedru v údolích. Rozmezí denních teplot v Bieszczadech se může na hřebenech pohybovat od cca 10 °C do 25 °C. Mohou se objevit i bouřky.

MĚNA A KAPESNÉ

Ceny: Na místě můžete utratit za případný nákup sýrů oštěpků, návštěvu restaurace nad rámec polopenze či nákup potravin, občerstvení a suvenýrů. Ceny jsou srovnatelné s cenami v turistických destinacích u nás. Výše financí s sebou tak závisí opravdu jen na Vás a Vašich chutích. Rozumná výše, která počítá s menší útratou je okolo 50-100 zlotých. Žádné další výrazné výdaje asi mít nebudete. Přesto doporučujeme finanční rezervu - dalších 100 zlotých či desítky eur dle vašeho uvážení. Cestou tam a zpět můžete mít teoreticky nějaké výdaje v eurech na slovenském území (např. při pauzách na benzinkách).
Výměna peněz: Polské zloté si vyměňte v ČR ještě před odjezdem. Na místě už nebude možnost žádné oficiální směny. Na případnou útratu během zájezdu je potřeba hotovost. Platba kartou je možná pouze při cestě tam a zpět na benzinkách, na místě kartou prakticky nikde platit nelze. Vybírání hotovosti z bankomatů také nebude možné.

MAPY A LITERATURA

Seženete v každém větším knihkupectví nebo na internetu (doporučujeme: http://www.pruvodcenakopce.cz ) .
Zájemcům doporučujeme tyto originální mapy:
• Super mapa - Bieszczady, 1 : 65 000
• Euromapa - Bieszczady, 1 : 65 000
• Compass - Bieszczady, 1 : 50 000
Existují také i jiné kvalitní polské turistické mapy Bieszczady 1 : 50 000 a 1 : 75 000, k dostání jsou většinou jen ve specializovaných mapových prodejnách (např. Kiwi Praha, Mapcentrum Praha, Geokart Brno) a jednodušeji na internetu. Z knižních průvodců je zajímavá kniha od Ivo Petra - Polské hory (zahrnuje i túry v Bieszczadech).
Na škodu není si vlastní mapu pořídit.

V současnosti existuje pro vaše „chytré“ mobily spousta kvalitních offline GPS map, které nevyžadují použití dat v zahraničí.
Aplikace Mapy.cz od Seznamu umožňuje nyní stáhnout i zahraniční OpenStreet mapy (po spuštění vpravo nahoře kliknete na tři tečky - Offline mapy - Mapy ke stažení).
Pro pokročilou mobilní aplikaci Locus Maps a další si můžete OpenStreet mapy stáhnout zdarma zde:
http://www.openandromaps.org/en/downloads/europe
Návod na instalaci mapy pro Locus (Android) najdete zde: http://www.alpina.cz/t/gps-locus-zaklad
Mapy doporučujeme stahovat ještě před odjezdem na zájezd přes wifi.

PŘEPRAVA KOL

Kola jsou přepravována na speciálním krytém vleku, konstruovaném s ohledem na minimalizaci možnosti jejich poškození. Jejich nakládku a vykládku řídí průvodci, součinnost klientů je žádoucí. Kola jsou uchycena ve speciálních držácích a připevněna za rám polstrovanou tyčí. Zadní kolo je navíc přichycené řemínkem ke kolejnici. Většinu kol není třeba nijak speciálně upravovat, přesto se při dnešní široké škále konstrukce a vybavení kol mohou vyskytnout problémy s jejich bezpečným uložením na vlek zejména při extrémně vysokých nebo širokých řidítkách s dlouhými rohy, vysoko vysunutých sedlech apod. Aby nedošlo k poškození sousedních kol, je někdy nutné sedla snížit nebo vyndat, rohy nebo řidítka pootočit. Mohou také překážet široké košíky připevněné k nosiči. Před nakládkou vyndejte computery, blikačky a hustilky, tyto doplňky se mohou během manipulace a přepravy vytřást a poškodit. Kapacita většiny vleků je 40-42 kol. V případě, že uvažujete si s sebou vzít elektrokolo, lehokolo a jiné nestandardní dopravní prostředky, zkonzultujte prosím svůj záměr včas s CK.

DOPORUČENÉ VYBAVENÍ

Jelikož nikde není potřeba nosit vaše věci dále od autobusu, je lepší sbalit si veškeré věci raději do větší cestovní tašky (je skladnější do busu namísto velkých batohů s popruhy a bederními pásy). Je nutné dodržet váhový limit zavazadel, tj. 15 kg a snažte se o maximální skladnost.
Nezbytné vybavení: Cestovní doklad, měnu příslušné země (viz Měna a kapesné), české koruny na útratu v autobuse, kartičku zahraničního cestovního pojištění, evropský průkaz zdravotního pojištění, kolo a cyklistickou helmu.
Doporučené vybavení: Malý batoh na kolo (10-15 l) nebo cyklobrašnu, do kterého se vejde vše potřebné pro jednodenní vyjížďky na kole. Vyžadujeme cyklopřilbu a doporučujeme cyklorukavice a cyklistické brýle. Potřeby osobní hygieny, ručník, krém na opalování s UV filtrem. Sluneční brýle s UV filtrem do hor kategorie 3 a vyšší. Pravidelně užívané léky, zavírací nůž, čelovku, tužku, zápisník, mapy, GPS, hudební nástroj (menší než basa), foťák a náhradní baterie, nabíječku na telefon a pravidelně užívané léky. Ledvinku nebo kapsičku na krk na doklady a peníze. Léky, které pravidelně užíváte.
Vhodný typ kola: Horské kolo, crossové kolo.
Na kolo: Náhradní duše, případně pláště odpovídající rozměru vašich ráfků (1x duše je minimum, 2x ventilek, …). Skládací kapesní nářadí, soupravu na lepení, hustilku, cykloláhev na vodu. Doporučujeme mapník na řídítka pro rychlejší a lepší orientaci v terénu a hlavně na křižovatkách, přední svítilnu, zadní červenou blikačku, zámek na kolo raději s dlouhým lankem a k němu 2 klíče (kdyby se jeden ztratil) a také kapsičku na rám kola či brašničku pod sedátko. Klientům s koly vybavenými kotoučovou brzdou doporučujeme přibalit klínky mezi brzdové destičky. Průvodci jsou dostatečně technicky vybavení pro drobnější opravy, ale nemohou celý zájezd opravovat vaše kola, proto doporučujeme si svá kola před cestou nechat zkontrolovat.
Oblečení: Boty a oblečení pro jízdu na kole. Sandály či tenisky na lehčí pochůzky i jako přezutí do autobusu. Dále něco nepromokavého (pláštěnku nebo pončo) a větru odolného. Také nezapomeňte na čepici a rukavice pro případ chladného počasí. Oblečení do zimy i tepla (kraťasy, dlouhé kalhoty, trička, …), termoprádlo (Moira, Klimatex), plavky. Obuv a vybavení pro jednodenní túru nalehko.
Strava: V ceně zájezdu je zahrnuta místní polopenze, která začíná 2. den večeří a končí 5. den snídaní.
Pro posilnění během etap doporučujeme energetické tyčinky a nápoje, trvanlivé potraviny (salámy, sýry, balený chléb, …) a rozpustné nápoje v prášku. Voda je v penzionu pitná.
Osobní lékárnička: Léky, které běžně užíváte, dezinfekce, náplast, obinadlo, něco na bolesti, na kašel a nachlazení, na sražení teploty, na průjem, (rum či slivovice jako dezinfekce a anestetikum), … V každém případě vsaďte raději na prevenci nežli na to, že vás někdo stejně ošetří.

Více informací o doporučeném vybavení naleznete na: http://www.alpina.cz/t/vybaveni-na-zajezdy

POJIŠTĚNÍ:

V ceně zájezdů není zahrnuto cestovní pojištění ani pojištění storna zájezdu. Účastníkům zájezdů CK Alpina nabízíme možnost zprostředkování zahraničního cestovního pojištění i pojištění storna zájezdu od pojišťovny Generali, a.s. Ti, co cestují častěji, si mohou sjednat členství v alpském spolku Alpenverein, jehož pojištění pokrývá téměř všechny rizikové sportovní aktivity a platí jeden kalendářní rok.