Informace k zájezdu
Bosna a Hercegovina na kole

Úvodní stránka zájezdu Bosna a Hercegovina na kole ( Bosna a Hercegovina, Balkán, Cykloturistika, Cyklistické zájezdy )

CHARAKTERISTIKA A NÁROČNOST 2-3

Na programu zájezdu jsou jednodenní cyklotúry nalehko jen s věcmi potřebnými na den, některé jsou v náročném kamenitém horském terénu, a proto je nutná odpovídající fyzická a psychická kondice. Na cyklotúrách strávíme průměrně 8 hodin denně, nastoupáme průměrně kolem 800 m a sjedeme 1200 m. Není nutné absolvovat celý plánovaný program. Můžete si vytvořit individuální výlet podle vlastní kondice a fantazie, který bude korespondovat s oficiálním daným programem. Technicky náročnější přejezd pohoří Velež absolvují jen nejostřílenější bikeři. V hlavním programu se Velež objede částečně po asfaltu přes Nevesinje. Další technicky náročnější den (s trochou tlačení - cca 20 min) je přejezd pod Lebršnikem a Volujakem.

Vzhledem k trasám vedoucím i mimo asfalt doporučujeme mít sjednané odpovídající cestovní pojištění. U nás si můžete sjednat cestovní pojištění Generali, které pokrývá sportovní činnost v rámci programu, nebo členství v Alpenverein s celoročním pojištěním.

POČASÍ

Aktuální předpověď počasí můžete sledovat např. na: http://www.weather.ba/
http://www.yr.no/place/Bosnia_and_Herzegovina/
Vzhledem ke geografické poloze 42°-43° s. š. zde bývá počasí v létě velmi teplé a suché, takže i v horách může sluníčko pěkně „péct“. V horách bývají teploty obvykle o 5-15°C nižší, než na pobřeží nebo ve velkých městech. Počasí se v horách mění rychle a tak buďte raději připraveni i na opačný extrém s deštivým počasím a teplotami okolo 10°C.

MĚNA A KAPESNÉ

Ceny:V Bosně jsou ceny stejné jako ČR. Valuty si proto vezměte podle očekávaných útrat. Doporučujeme si navíc vzít asi 30 € jako krizovou rezervu.
Výměna peněz: Pro balkánské výpravy jsou nejvhodnějším platidlem eura. V Bosně je oficiální měnou bosensko-hercegovská konvertibilní marka - BAM. Celkem běžně všude přijímají i euro v kurzu 1 EUR = 2 BAM. První možnost výměny eur za marky bude hned na začátku zájezdu v Sarajevu, vezměte si i drobnější papírové eura. Kromě směnáren je v Sarajevu na hlavní třídě několik bankomatů, které berou papírová eura a vydávají marky v dobrém kurzu. Další výměna vždy ve větších městech: Konjic, Mostar. Jeden večer strávíme v Chorvatsku v Dubrovníku, kde bude asi možnost výměny chorvatských kun, ale většinou v obchodech i restauracích berou i eura.
Platba kartou je možná jen omezeně ve větších supermarketech. Bankomaty pro výběr z karty jsou ve větších městech.

MAPY A LITERATURA

Mapy nejsou v ČR většinou k dostání.
Zájemcům doporučujeme tyto originální mapy:
Bosna i Hercegovina 1 : 200 000 - Freytag a Berndt - pouze pro celkový přehled, nepodrobná.

V současnosti existuje pro vaše chytré mobilní telefony spousta kvalitních offline GPS map, které nevyžadují použití dat v zahraničí.
Aplikace Mapy.cz od Seznamu umožňuje nyní stáhnout i zahraniční OpenStreet mapy (po spuštění vpravo nahoře kliknete na tři tečky - Offline mapy - Mapy ke stažení).
Pro pokročilou mobilní aplikaci Locus Maps a další si můžete OpenStreet mapy stáhnout zdarma zde:
http://www.openandromaps.org/en/downloads/europe
Návod na instalaci mapy pro Locus (Android) najdete zde: http://www.alpina.cz/t/gps-locus-zaklad
Mapy doporučujeme stahovat ještě před odjezdem na zájezd přes wifi.

PŘEPRAVA KOL

Kola jsou přepravována na speciálním krytém vleku, konstruovaném s ohledem na minimalizaci možnosti jejich poškození. Jejich nakládku a vykládku řídí průvodci, součinnost klientů je žádoucí. Kola jsou uchycena ve speciálních držácích a připevněna za rám polstrovanou tyčí. Zadní kolo je navíc přichycené řemínkem ke kolejnici. Většinu kol není třeba nijak speciálně upravovat, přesto se při dnešní široké škále konstrukce a vybavení kol mohou vyskytnout problémy s jejich bezpečným uložením na vlek zejména při extrémně vysokých nebo širokých řidítkách s dlouhými rohy, vysoko vysunutých sedlech apod. Aby nedošlo k poškození sousedních kol, je někdy nutné sedla snížit nebo vyndat, rohy nebo řidítka pootočit. Mohou také překážet široké košíky připevněné k nosiči. Před nakládkou vyndejte computery, blikačky a hustilky, tyto doplňky se mohou během manipulace a přepravy vytřást a poškodit. Kapacita většiny vleků je 40-42 kol. V případě, že uvažujete si s sebou vzít elektrokolo, lehokolo a jiné nestandardní dopravní prostředky, zkonzultujte prosím svůj záměr včas s CK. Bližší informace o přepravě kol včetně fotografií uložení kol naleznete na https://www.alpina.cz/t/preprava-kol/.

DOPORUČENÉ VYBAVENÍ

Jelikož nikdy není potřeba nosit vaše věci dále od autobusu, je lepší sbalit si veškeré věci raději do větší cestovní tašky (je skladnější do busu namísto velkých batohů s popruhy a bederními pásy). Je nutné dodržet váhový limit zavazadel, tj. 20 kg a snažte se o maximální skladnost.
Nezbytné vybavení: Platný cestovní doklad, adekvátní množství eur, české koruny na útratu v autobuse, kartička pojištění léčebných výloh, evropský průkaz zdravotního pojištění, kolo, cyklistická helma (na tomto zájezdu je povinná).
Doporučené vybavení: Malý batoh na kolo (10-15 l) nebo cyklobrašnu, do kterého se vejde vše potřebné pro jednodenní vyjížďky na kole. Vyžadujeme cyklopřilbu a doporučujeme cyklorukavice a cyklistické brýle. Potřeby osobní hygieny, ručník, krém na opalování s UV filtrem. Sluneční brýle s UV filtrem do hor kategorie 3 a vyšší. Pravidelně užívané léky, zavírací nůž, čelovku, tužku, zápisník, mapy, GPS, hudební nástroj (menší než basa), foťák a náhradní baterie, nabíječku na telefon a pravidelně užívané léky. Ledvinku nebo kapsičku na krk na doklady a peníze.
Vhodný typ kola: Horské kolo, celodopružené (full) je výhodou. Kolo musí být ve výborném technickém stavu, nelze počítat se službami cykloservisů.
Na kolo: Náhradní duše, případně pláště odpovídající rozměru vašich ráfků (1x duše je minimum, 2x ventilek, …). Skládací kapesní nářadí, soupravu na lepení, hustilku, cykloláhev na vodu. Doporučujeme mapník na řídítka pro rychlejší a lepší orientaci v terénu a hlavně na křižovatkách, přední svítilnu, zadní červenou blikačku, zámek na kolo raději s dlouhým lankem a k němu 2 klíče (kdyby se jeden ztratil) a také kapsičku na rám kola či brašničku pod sedátko. Klientům s koly vybavenými kotoučovou brzdou doporučujeme přibalit klínky mezi brzdové destičky. Průvodci jsou dostatečně technicky vybavení pro drobnější opravy, ale nemohou celý zájezd opravovat kola, proto si svá kola před cestou nechte zkontrolovat v odborném servisu.
Oblečení: Boty a oblečení pro jízdu na kole. Sandály či tenisky na lehčí pochůzky i jako přezutí do autobusu. Dále něco nepromokavého (pláštěnku nebo pončo) a větru odolného. Také nezapomeňte na čepici a rukavice pro případ chladného počasí. Oblečení do zimy i tepla (kraťasy, dlouhé kalhoty, trička, …), termoprádlo (Moira, Klimatex), plavky. Obuv a vybavení pro jednodenní túru nalehko.
Strava: Společné snídaně v obou místech ubytování + hospůdky + nákupy na místě.Základní potraviny je většinou možné dokoupit na místě (pečivo, ovoce, zeleninu, apod.). Pro posilnění během etap doporučujeme energetické tyčinky a nápoje, trvanlivé potraviny (salámy, sýry, balený chléb, …) a rozpustné nápoje v prášku.
Osobní lékárnička: Léky, které běžně užíváte, dezinfekce, náplast, obinadlo, něco na bolesti, na kašel a nachlazení, na sražení teploty, na průjem. V každém případě vsaďte raději na prevenci než na to, že vás někdo stejně ošetří.

Více informací o doporučeném vybavení naleznete na: http://www.alpina.cz/t/vybaveni-na-zajezdy

POJIŠTĚNÍ:

V ceně zájezdů není zahrnuto cestovní pojištění ani pojištění storna zájezdu. Účastníkům zájezdů CK Alpina nabízíme možnost zprostředkování zahraničního cestovního pojištění i pojištění storna zájezdu od pojišťovny Generali, a.s. Ti, co cestují častěji, si mohou sjednat členství v alpském spolku Alpenverein, jehož pojištění pokrývá téměř všechny rizikové sportovní aktivity a platí jeden kalendářní rok.

FOTOGALERIE Z MINULÝCH ZÁJEZDŮ

Fotky z podobných cykloputování: Aleš Paděra - Jižní Bosna a Hercegovina 2007, Honza von Teppich - Bosna a Hercegovina 2010, Pavel Vrbík - Bosna a Hercegovina na kole 2010, Pavel Vrbík - Přejezd Bosny a Hercegoviny na kole 2013.