CHARAKTERISTIKA A NÁROČNOST 4
Na kole se budeme pohybovat v horském náročném terénu, většinou mimo asfalt (kromě některých dojezdů). Budeme jezdit po hladkých i rozbitých vozových cestách, pasteveckých pěšinách a nevyhneme se kamenitým sjezdům. Některé výjezdy bude nutné díky prudkému sklonu tlačit (alespoň chvíli bude tlačit každý). Tlačení na Șureanu 2. den se nejde vyhnout, ale v součtu se jedná třeba jen o 100-200 výškových metrů. Celkové tlačení u etapy Lotru a Cindrel je při plné trase kolem 600 výškových metrů, ale jde zkrátit vynecháním Cindrele. Tlačení a těžší terén hřebenovky Căpățăni jde vynechat dřívějším sjezdem z hřebene do údolí na šotolinu. Ale celková technická náročnost je častěji daná sklonem než povrchem cest. Některé trasy (především vozové hliněné cesty) jsou sjízdné pouze za sucha, pokud by dlouhodobě pršelo, budeme se snažit volit alternativní trasy, ale bahnu se stejně nevyhneme. Jakmile při sjezdu z hřebenu dosáhneme hranice lesa, může být povrch cesty ovlivněn těžbou dřeva, cesta může být částečně zatarasena popadanými stromy, které je nutno obejít nebo kolo přenést. S ohledem na terén na tento zájezd nedoporučujeme elektrokola. Délka denních etap je cca 45-70 km s převýšením nahoru okolo 1200 m (začátky etap jsou většinou výše než konec, takže z kopce naklesáme ještě více). Některé výjezdy lze navíc zkrátit naším autobusem. Nezbytné je horské kolo s terénními plášti (širší výhodou) a kvalitní odpružená vidlice (full je výhodou). Všechny etapy jedeme nalehko (jen s věcmi potřebnými na jeden den).
POČASÍ
Aktuální předpověď počasí můžete sledovat na svých oblíbených webech o počasí - zadejte "Obarsia Lotrului".
https://www.meteoblue.com/en/weather/14-days/ob%c3%a2r%c5%9fia-lotrului_romania_11397287
Ubytovaní budeme uprostřed hor v osadě Obărșia Lutrului v nadmořské výšce 1350 m. Po celou dobu zájezdu se budeme pohybovat v horách v nadmořských výškách 1350 - 2300 m n.m. Počasí v horách bývá proměnlivé, buďte proto připraveni jak na teplé a slunečné počasí, tak i na déšť, mlhu a chlad. Rozsah denních teplot může být cca 7-25 °C.
MÍSTNÍ MĚNA
1 RON (leu) = 5,043 Kč; 1 EUR (euro) = 4,97 RON
Rumunská měna je rumunský lei (RON), u nás v bankách či směnárnách jej seženete jen obtížně. Proto je třeba vzít do Rumunska nejlépe EUR, případně USD (pouze papírové bankovky). Výměna bude možná v noci ve směnárnách na hranicích. Po celou dobu zájezdu jsme v horách a další možnost výměny nebo výběru z bankomatu již nebude. Platba kartou je možná pouze při cestě tam a zpět na benzinkách.
MAPY A LITERATURA
Zhruba dva týdny před odjezdem vám přijde v e-mailu se Závěrečnými informacemi i odkaz na trasy pro aplikaci mapy.cz. Po kliknutí na odkaz se vám zobrazí na mapě trasy celého zájezdu, rozepsané do jednotlivých dní. Trasy si můžete uložit do mobilu a mít je k dispozici během zájezdu v off-line verzi (bez nutnosti připojení k internetu nebo k mobilním datům). Berte prosím na vědomí, že poskytnuté trasy nejsou žádné dogma - průvodce se od nich může odchýlit nebo je přizpůsobit momentálním podmínkám. V některých případech nejde správná cesta jednoduše natrasovat a je tedy vedena jinudy, než se obvykle chodí/jezdí. Pro off-line použití je kromě trasy třeba mít v telefonu staženou i konkrétní mapu. Návod, jak trasy a mapy uložit do svého telefonu, najdete na stránce Mapy k zájezdu v mobilu. Pro tento zájezd nemusíte stahovat celou mapu Rumunska, stačí tyto župy - Severozápad: Alba, Sibiu, Jihozápad: Valcea, Hunedoara, Gorj.
MOBILY
Roaming v EU: Při používání mobilu v EU (včetně Norska, Islandu a Lichtenštejnska) platíte stejné ceny jako v ČR - https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/internet-telecoms/mobile-roaming-costs/index_cs.htm
PŘEPRAVA KOL
Kola jsou přepravována na speciálním krytém vleku, konstruovaném s ohledem na minimalizaci možnosti jejich poškození. Jejich nakládku a vykládku řídí průvodci, součinnost klientů je žádoucí. Kola jsou uchycena ve speciálních držácích a připevněna za rám polstrovanou tyčí. Zadní kolo je navíc přichycené řemínkem ke kolejnici. Většinu kol není třeba nijak speciálně upravovat, přesto se při dnešní široké škále konstrukce a vybavení kol mohou vyskytnout problémy s jejich bezpečným uložením na vlek zejména při extrémně vysokých nebo širokých řídítkách, vysoko vysunutých sedlech apod. Aby nedošlo k poškození sousedních kol, je někdy nutné sedla snížit nebo vyndat, rohy nebo řídítka pootočit. Kapacita většiny vleků je 20-40 kol. V případě, že uvažujete si s sebou vzít lehokolo, koloběžku či jiné nestandardní dopravní prostředky, zkonzultujte prosím svůj záměr včas s CK. Bližší informace včetně fotografií uložení kol naleznete na stránce přeprava kol. V případě malého množství nahlášených cyklistů na tento zájezd je možná záměna přepravy ve vleku za přepravu v cyklovacích.
Elektrokola přepravujeme za příplatek 500 Kč. Vzhledem k jejich rozměrům a hmotnosti jich ale můžeme vzít jen omezené množství. Proto nás prosím již při přihlášení informujte, že jedete s elektrokolem (uveďte tuto informaci v přihlášce). Přepravu nenahlášených elektrokol nemůžeme garantovat. Před naložením do cyklovleku prosím demontujte z kola baterii.
Z minulých let nemáme žádné informace o tom, že by byl na zájezdech problém s nabíjením elektrokol, ale vzhledem k jejich rostoucímu počtu se může stát, že vás bude na jednu zásuvku více a nabíjení bude časově náročnější, časově omezené, nebo by mohlo být na místě zpoplatněno. Bohužel nemůžeme garantovat 100% možnost nabíjení elektrokol, ani jejich dobíjení během etap. Svoje kolo znáte nejlépe vy sami, proto prosím zvažte, zda je vhodné na konkrétní zájezd s ohledem na délku, převýšení a terén etap. Nejoblíbenější zájezdy s e-kolem - cyklozájezdy na elektrokole.
DOPORUČENÉ VYBAVENÍ
- Je nutné dodržet váhový limit zavazadel, tj. do 18 kg a snažte se o maximální skladnost.
- Doklady a peníze: platný cestovní doklad, dostatečné množství peněz (viz kapitola Místní měna), kartička zahraničního cestovního pojištění, průkaz zdravotního pojištění, české koruny na útratu v autobuse
- Na kolo: kolo, cyklohelma, malý batoh na kolo, náhradní duše, případně i plášť, skládací kapesní nářadí, souprava na lepení, pumpička, zámek na kolo, cykloláhev, přední světlo, zadní červená blikačka. Navíc např. cyklocomputer, oddělávací blatníky, držák na mobil či GPS, kapsička na rám či brašna pod sedlo.
- Oblečení: oblečení do tepla i zimy (kraťasy, dlouhé kalhoty, trička), oblečení na kolo, cyklistické boty, sandály či tenisky na lehčí pochůzky i jako přezutí po etapě, pláštěnku nebo pončo, větru a vodě odolnou bundu, termoprádlo, oblečení na noc, cyklorukavice, cyklistické brýle, plavky, dle lokality zvažte rukavice, čepici
- Ostatní: sluneční brýle s UV filtrem, krém na opalování s vyšším ochranným faktorem, sunblock na rty, zavírací nůž, hygienické potřeby, toaletní papír, ručník, mobil, nabíječka a ev. powerbanka, čelovka
- Strava: energeticky vydatné obědy/svačiny (pečivo, tvrdé salámy, paštiky, tvrdý a měkký sýr, cereální tyčinky, čokolády, sušené ovoce, ořechy, hroznový cukr, oplatky, iontové nápoje, šumivé vitamíny atd.), láhev na pití nebo hydrovak - minimálně 1,5 l
- Osobní lékárnička: pravidelně užívané léky, dezinfekce, náplast, obinadlo, něco na bolesti, na kašel a nachlazení, na sražení teploty, na průjem
PŘEKROČENÍ HRANIC
K této cestě potřebujete cestovní pas nebo občanský průkaz, platný nejméně po dobu trvání zájezdu. Je dobré si pořídit fotku cestovního dokladu pro snadnější řešení situace v případě ztráty.
Platí stejné předpisy a nařízení jako pro celou Evropskou unii. Podrobnosti zde:
https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/carry/alcohol-tobacco-cash/index_cs.htm
Jako soukromá osoba nejste s výjimkou několika typů produktů nijak limitováni v tom, co si smíte nebo nesmíte koupit a převážet, když cestujete po zemích EU. Podmínkou ale je, že zakoupené výrobky musí být určeny výhradně pro vaši osobní potřebu, tzn. že je nesmíte dále prodávat.
BEZPEČNOSTNÍ SITUACE
Rumunsko je od roku 2007 členem EU a začíná pomalu ekonomicky růst. Minulostí jsou problémové hranice, zcela rozbité silnice, zanedbaná města. Velké kontrasty mezi městy a venkovem uvidíte v Rumunsku stále, ale jinak se situace výrazně zlepšila. Bezpečnost se začíná blížit běžné středoevropské úrovni.
Je třeba si dát pozor:
- Na ovčácké psy, kteří při hlídání svého stáda nebo salaše mohou být agresivní. Většinou na slovo poslouchají jen svého pána. Není-li nablízku, musíte si umět poradit sami. Je proto vhodné nosit hůl nebo klacek. Na zastrašení jsou ideální teleskopické hole a chodit alespoň ve dvojici. Někdy taky velmi dobře pomáhá sehnutí se pro kámen nebo klacek a napřažení k hodu, toho se psi většinou zaleknou.
- Na krádeže v blízkosti vesnic, tzn. při nástupu a sestupu z hor. Obecně jsou ale rumunští vesničané velmi přátelští a příjemní. Jen je třeba ctít základní bezpečnostní pravidla (nenechávat své věci nehlídané, neukazovat zbytečně na odiv cennosti, ...)
- U cykloakcí: Kola doporučujeme vždy zamykat.
DŮLEŽITÉ ADRESY A TELEFONY
Velvyslanectví ČR v Rumunsku
Ambasada Republicii Cehe
Str. Ion Ghica 11, 030045 Bucureşti
Tel: +40213039230
Fax: +40213122539
Nouzová linka: +40744564676
Email: bucharest@embassy.mzv.cz
Web: https://www.mzv.cz/bucharest
Provozní hodiny úřadu: po-pá: 08.00-16.30
Úřední hodiny pro veřejnost: po,st,čt: 08.30-11.30
Honorární konzulát ČR v Temešváru
Remus 7A, apt. 2-3, 300 194 Timişoara
Tel: +40356179038, v případě nouze v nočních hodinách:
+40726121219
Fax: +40356179039
Email: timisoara@honorary.mzv.cz
Web: https://www.mzv.cz/bucharest
Provozní hodiny úřadu: úterý a čtvrtek 14:00-16:00
TELEFONY:
Jednotná nouzová linka 112 (policie, hasiči, záchranná
služba)
Informace - 118932
Časový posun v Rumunsku: +1 hod. (jedná se o VEČ)
Videa za zájezdu
MTB přejezd pohoří Sureanu (Aleš Paděra 2022):
MTB přejezd pohoří Capatini (Aleš Paděra 2022):
MTB přejezd Lotru a Cindrel (Aleš Paděra 2022):
MTB přejezd Muntii Latoritei (Aleš Paděra 2022):